Mobieltjesmaker Micromax is vastbesloten om zijn marktaandeel in India te verstevigen. De nieuwste marketingtruc: goedkope mobieltjes in een shampooverpakking.
Indiërs met een smalle beurs zijn gewend hun artikelen in een zo klein mogelijke verpakking te kopen. Als er geld is voor wat shampoo of wat wasmiddel, wordt een klein zakje gekocht. Op dezelfde manier wil Micromax zijn mobiele telefoons bij de massa aan de man brengen.
Telefoon van een tientje
Vorige maand lanceerde het bedrijf de Micromax Joy, die tussen de 10,30 en 11 euro kost. De telefoon komt niet in een kartonnen doosje, maar in een plastic zakje, schrijft Quartz.
Volgens medeoprichter Rahul Sharma zal dit juist de klant met een klein budget aantrekken. “Toen ik het concept aan een paar distributeurs liet zien, zeiden ze: het gaat niet werken, want het is gewoon een telefoon in een zakje”, zei Sharma. “Ik zei: dit gaat wel werken. Er is een enorme vraag naar en binnen een maand zijn we uitverkocht.”
Samsung voorbij, nu Xiaomi afweren
In februari streefde Micromax Samsung voorbij als bestverkopende smartphonemaker in India, volgens onderzoeksbureau Canalys. Sharma zou moeten weten wat aanslaat en wat niet: naar eigen zeggen staat hij een keer per maand te verkopen in de winkel, om voeling te houden met wat de klanten willen. “Als je de vinger aan de pols houdt, kun je beter innoveren”, zegt hij.
Op de onlinemarkt heeft Micromax een geduchte concurrent: Xiaomi. De Chinezen begonnen in juli 2013 telefoons te verkopen in India, en tegen december 2014 hadden ze er al 1 miljoen smartphones gesleten.
Het antwoord van Micromax op Xiaomi heet YU. Het merk is alleen online verkrijgbaar. YU's lopen op Cyanogen, een openbronbesturingssysteem, en kosten 132 euro. "We zijn klaar voor de strijd", aldus Sharma.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl